Selamat Datang Ke Blog Saya

Assalamualaikum..Pertama sekali saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada pembaca yang telah baca blog saya. Sesiapa yang hendak belajar melukis layarilah blog saya. Blog saya ini menerangkan tentang lakaran,lukisan dan sebagainya. Lakaran ini akan digunakan oleh pelukis-pelukis di sekeliling kita ini. Sekian Terima Kasih.

Wednesday, March 17, 2010

Sembang-Sembang

aku sekadar ingin berkongsi setakat yg reti, bgmana teknologi boleh dimanipulasikan untuk memudahkan penghasilan komik. mungkin (mungkin... gue bilang mungkin!!) dengan cara ini dapat meminimakan masa, menepatkan sudut kamera, lighting & perspektif malah mencantikkan (iye ke?) sesebuah penghasilan komik. cuma kerahkan segala bakat (atau mungkin teknikal?) yang ada dlm diri masing2, atau pelajari sesuatu yg tak mungkin akan merugikan. ini contoh komik yg aku nak buat (duhhh... nggak usah disoalin kapan usainya, dong!)... cuma eksperimentasi, atau sejujurnya pasal aku malas nak sketch (haha!). asalnya aku nak buat storyboard untuk short film, tapi aku rasa ada manfaatnya juga kalau aku realisasikan semua ni dulu dlm bentuk komik.aku just modelkan dari basic form, set camera & lighting serta render 2d mode pakai 3ds max. lepas tu susun panel pakai photoshop. lepas ni cuma print dan detailkan atas kertas dgn cara tekap atas lightbox... atau sudahkan juga secara digital menggunakan wacom & flash etc (ada sedikit sample yg aku trace bodo 15 minit guna flash). Antara lakaran yang sudah siap :










No comments:

Post a Comment